Heb je een grasmaaier, dan is het niet altijd even makkelijk om stugge grassen of hoge distels te maaien. Wil je toch wat ruiger terrein bijwerken dan kun je het beste kiezen voor een benzine bosmaaier.
Je hebt de keuze uit accu bosmaaiers of benzine bosmaaiers. Benzine bosmaaiers zijn uitgerust met een maaidraad of met een maaiblad (messen), maar er zijn ook apparaten met een combinatie van beide. Ben je van plan om jonge struikjes ervan langs te geven, zorg dan dat je een bosmaaier met maaiblad aanschaft. Deze sterke messen maken korte metten met klein struikgewas. Wil je alleen wat hoog gras en onkruid trimmen, dan is een trimmer met maaidraad de beste bosmaaier voor jou.
Benzine bosmaaier – met welke motor?
Een benzine grastrimmer of benzine bosmaaier is verkrijgbaar in twee motor uitvoeringen, te weten tweetakt en viertakt.
Benzine bosmaaier – tweetakt en viertakt motor
Ben je op zoek naar een grastrimmer of bosmaaier die aangedreven wordt door een benzinemotor dan heb je keuzen uit twee types.
De benzine bosmaaier met tweetaktmotor loopt in tegenstelling tot zijn broer op een mengsmering. Door het ontbreken van een apart smeerolie reservoir wordt de tweetakt gevoed met een mengsmering van benzine en olie. Deze techniek zorgt ervoor dat grastrimmers en bosmaaiers met tweetaktmotor lichter en makkelijker in het gebruik zijn. Een nadeel is dat deze een iets minder efficiënte werking hebben en daardoor meer brandstof gebruiken. Een voordeel is echter dat je elektrische apparatuur wat uitgerust is met een tweetakt wel “op de kop” kunt gebruiken. Mede hierom zien we deze gebruikte techniek vaak terug bij benzine heggenscharen, kettingzagen, grastrimmers en bosmaaiers.
Gereedschap uitgerust met een viertakt motor is efficiënter en gaat zuiniger om met de brandstof. Je voedt de motor met gewone Euro 95, 98 of zelfs E10 (raadpleeg eerst de gebruikershandleiding!). Door het aparte oliereservoir en de gebruikte techniek zijn apparaten uitgerust met een viertakt motor wat zwaarder in het gebruik. Het is dan ook niet gek dat deze techniek vaak gebruikt wordt bij benzine grasmaaiers. De olie voor de smering kan in een apart reservoir gedaan worden, zodat als brandstof normale Euro 95 benzine gebruikt kan worden.
Benzine bosmaaier met mengsmering
Iedereen kent wel Euro 95 of 98 benzine, maar wat wordt er nu precies bedoeld met “mengsmering”. Een mengsmering is een mix (mengsel) van benzine en olie wat gebruikt wordt in tweetakt motoren die niet zijn voorzien van een apart oliereservoir.
Omdat de motor normaal gesproken door olie uit het oliereservoir wordt gesmeerd, en de tweetaktmotor geen reservoir heeft, moet de smering uit het benzine/oliemengsel komen. De olie wordt in dit proces tezamen met de benzine verbrand. Kijk altijd in de meegeleverde gebruikershandleiding welk type mengsel voor jouw benzine bosmaaier of benzine grastrimmer geschikt is. Het meest voorkomend is een mengsel van 1 deel olie op 40 delen benzine (25ml olie op 1 liter benzine).